dimecres, 9 de desembre del 2009

PEL·LÍCULA: "LA OLA"

| |


La pel•lícula “LA OLA”, des del meu punt de vista, permet analitzar una sèrie de fets que esdevenen en el mitjà escolar i educatiu dels joves, encara que no sigui una crítica del tema del nazisme que va anar un moviment polític i econòmic més complex. No obstant això, és veritat que és una font útil per a estudiar algunes característiques del nazisme, ja que en la pel•lícula es mostren de manera indirectes, per exemple la discriminació cap a les persones que no pertanyien al mateix grup (com els anarquistes), la identificació que tenia aquest grup (en "La Ola" els integrants duien posat una vestimenta particular, una camisa blanca per a diferenciar-se dels altres.

El professorat i les seves funcions:
Una de les funcions de la didàctica és que el professor ha d'intentar que l'alumnat s'iniciï en el pensament i comportament dels processos de solució de problemes i, al resoldre'ls, arribi a els esquemes d'acció, les operacions i els conceptes que han d'aprendre. Per a això és important proporcionar als estudiants un instrumental d'eines preparades per a ser aplicades, i posar-li en situació de fer ús d'elles: Aprendre a aprendre. En el cas que ens refereix la pel•lícula “La Ola”, el professor va oblidar que per a això, ha de conèixer el desenvolupament dels processos d'aprenentatge tant teòrica com pràcticament i, a pesar que la seva intenció va ser la de fer viure als alumnes una situació, no va tenir la sensibilitat suficient per a detectar que en alguna de les fases del procés, l'assumpte se li va anar de les mans.
La llibertat d'ensenyar
És un dret que posseeixen els professors en relació amb la seva llibertat d'expressió. Garanteix a més que un professor pugui triar els mitjans pedagògics i els materials didàctics que ell estimi més oportuns per a l'acompliment de la seva labor. Ara bé, la llibertat d'ensenyar no podrà emparar-se en la llibertat per a atacar les creences dels altres o per a fer apologia de la violència o la discriminació com apareix en l'ona, on s'oposa a la resta de professors del centre escolar.

El professor i la manipulació
La pel•lícula constata els perills que genera la capacitat de fascinació d'un professor, que canalitza la latent rebel•lia juvenil cap a un ús viciat de les virtuts bàsiques: la unitat, l'amistat, la lleialtat, el sacrifici, la confiança… l'atractiu de la qual segueix sent universal. Una capacitat de fascinació, en fi, que podria transformar en infame dictadura fins a la més provada de les democràcies.

La manipulació dels grups està a l'ordre del dia i no pocs polítics i personalitats la conreen amb assiduïtat recolzant-se en tots els mitjans al seu abast. Sempre és positiva la revelació d'alguns dels mecanismes que s'utilitzen per a aquesta instrumentalització interessada de les masses. I, en aquest sentit, el film és diàfanament didàctic i defensable. No hi ha dubte que resulta un material complementari de gran utilitat per a debatre en classe.

Conclusions
La pel•lícula de “La Ola” m'ha servit per a descobrir una sèrie de situacions i problemes referits als professors i als grups d'estudiants amb valors i contravalors molt semblats als de la pel•lícula. És important una educació multicultural i centrada en l'alumnat més que en ideologies fonamentalistes i rígides.

0 comentaris:

ir arriba

Publica un comentari a l'entrada

 
 

FLORICIENTA | Diseñado por: Compartidísimo
Con imágenes de: Scrappingmar©

 
top